torsdag 3. januar 2013

Hei! Jeg beklager for at det har blitt en liten bloggstopp i det siste. Dagene har gaatt fort, og datan har ikke vaert foersteprioritering. Noe som jo paa en maate er ganske bra, men her kommer det altsaa et lite innlegg.

Det har skjedd saa mye, og jeg har tatt saa mange bilder som jeg har lyst til aa dele med dere, men egentlig burde det ha vaert fordelt utover 3-4 blogginnlegg, derfor bestemte jeg meg for aa velge ut noen faa bilder, saa dere faar en liten ide om hva jeg har gjort.

For det foerste dro jeg jo til Niacaragua:



 Ser dere at det staar "Svendsen" paa den ene? De blei spesial laga med etternavnet mitt og skal faa plassen oppe paa pianoet i Norge til sommeren, tenkte jeg :)



  Knappa uka etter at jeg kom hjem fra Nicaragua, bestemte familien min seg for aa dra paa harrytur til Panama. Vi var fem jenter paa tur, og det var en opplevelse paa mange plan! Veldig vellykka! Jeg fikk dessverre ikke dratt til kanalen, noe som jeg har veldig lyst til, men jeg tror ikke muligheten er gaatt fra meg enda :)


 I mottsetning til Costa Rica, der hvor alle taxiene er roede, saa er de gule i Panama.

 Taket og bagasjerommet ble fylt opp til randen med ting...

Saa blei det jul...


 Min costaricanske bestemor og meg :)


Noen dager etter julaften kjoepte vi og drepte en gris, noe som er ganske vanlig. Jeg lot vaer aa se den og drepe den, fordi jeg tror det hadde vaert rart for meg aa spise den etterpaa, men mamman min, bestemora mi og onkelen min drepte den. Den skreik visst ikke saa mye...
Saa paa fredagen grilla vi svor i hagen! Mmmm! Men jeg maa innroemme at jeg saa paa med et litt skeptiskblikk da kusina mi begynte aa spise grisehalen med stor glede. Jaja, hver sin smak...



Dagen etter laga vi tamales (google it), paa costarikansk vis. Vi brukte nesten hele dagen. Foerst kutta vi av blader fra et patacontre, saa maatte vi brenne dem og kutte dem i biter. Vi maatte lage innmaten som bestaar av en deigaktig maisblanding, ris, grisekjoett og noen faa groennsaker. Saa putta vi innmaten inn i bladet og pakker det sammen og koka det i en time eller to.


Saa kom det nye aaret...




Soloppgangen 1. januar, etter en vaaken natt med dans og morro :)

Plutselig kommer det et nytt innlegg :) Takk for at dere foelger med, og takk for alle tilbakemeldingene jeg har faatt!

¡Pura vida!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar