fredag 5. april 2013

Jeg har lenge hatt lyst til aa proeve aa sette ord paa min utveksling. Jeg har hatt lyst til aa sette ord paa hvordan det er aa bo saa lenge hjemme fra. Hvordan det er aa moete en ny kultur, og hvordan den nye kulturen plutselig blir en del av min egen kultur. Hvor merkelig det er aa se en film jeg har sett fra foer paa spansk, men at jeg naa plutselig fortsaar hva som blir sagt i den. Hvordan det er naar folk paapeker at jeg snart skal dra hjem og hvordan det knyter seg i magen paa meg, samtidig som det er noe jeg strekker meg etter. 

Dra paa stranda. Skole. Costarikanske besteforeldre. Tanter. Onkler. Venner. Bestevenner. Hvordan alt er blitt saa normalt, og hvor saart det er aa tenke paa at alt snart er over. Alle foelelsene jeg har hatt de siste 8 1/2 maanedene;  foelesen av aa vaere glad, skuffa, overraska, lykkelig, trist, utfordret, foelesen av aa mestre, av aa bli sett, savne, lengte, av aa vaere en del av noe, sliten, fornoeyd osv... Sumert sammen vil svare kanskje vaere foelelsen av aa vokse; jeg har blitt kjent med meg selv paa nye plan. 

Konklusjonen min er at det kanskje ikke er mulig aa sette ord paa min utveksling, men at det er en blanding av mange faktorer som gjoer at min utveksling er unik. Det er ting jeg angrer paa, situasjoner der jeg kjenner skuffelse over min egen handling; "hva i huleste heita var det jeg tenkte med?!", minner jeg saa gjerne vil dra tilbake til og folk jeg aldri vil gi slipp paa. Til sammen gjoer det at min utveksling er flersidig. Jeg leste en tekst her om dagen og forfatteren av teksten skrev noe som beskriver utveksling - for meg - utrolig godt:

"Exchange is not a year in your life. It’s a life in one year.
Exchange is nothing like you expected it to be, and everything you wanted it to be. 
Exchange is the best year of your life so far. Without a doubt. And it’s also the worst. Without a doubt."

Hva mer kan jeg si? Utveksling er enestaaende og noe du gjoer til ditt eget. 



En liten refleksjon fra meg.

¡Pura vida!

2 kommentarer:

  1. Hellemin, så utrolig bra skrevet Randi! Du er så tøff og modig som klarer å sette så ord på utvekslingen din på denne måten :) Jeg tar av meg hatten for deg assa! Også må jeg si at hver gang jeg kikker innom bloggen din, så sitter jeg å måper over bildene dine ^^ De er utrolig fine! - Victhoria ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Victhoria <3 Tusen takk ;* blir veldig glad for aa hoere det :) Savner deg! Naa er det ikke lenge igjen til jeg kommer hjem, heller ;) <3

      Slett