søndag 16. september 2012

Det er Costa Rica (Norge) i roedt, hvit og blaatt!

15. september er nasjonaldagen til Costa Rica, og feiringa er ikke saa langt fra vaar 17.mai. Det hele starter om kvelden den 14. september, der man gaar i tog med det de kaller "faroles", og det er lykter laget av papir som man har lys i. Den 13. september hadde vi en AFS aktivitet i huset mitt, der vi laget disse farolene. 


Den 15.september er det fullt av korps i gatene. Jeg har faatt en foelese av at korpsbevegelsen i Costa Rica er utrolig stor, og at det er relativt normalt at hver eneste skole (barneskole og ungdomsskole) har et eget krops, av et eller annet slag. Men naar de skal ut aa marjsere, dobles bessetningen, for her er det nemlig vanlig med et eget korps med bare trommer som tar seg av trommemarsjen, saa er det korpset, deretter slenger de paa et eget lite orkester med xylofoner og tilslutt har de drillpiker. Vi dro til Puntarenas, for korpset til soesteren min skulle spille der, sammen med 27 andre korps. I tillegg er saa og si alle de ansatte med paa aa hjelpe under marsjeringa. De gir vann til musikantene, ordner med drillpiker og trommer osv...








Hvis jeg faar det til, saa skal jeg proeve aa legge ut en film av det hele, en gang :)

¡Pura vida!


1 kommentar:

  1. Kjekt å se at andre land har en sånn fin nasjonaldag med fokus på barn, musikk og glede! Har liksom alltid hørt at det er Norge "aleine" som har denne tradisjonen - gla du utvider verdenshorisonten for oss her hjemme :-)

    SvarSlett